Onbekend Land
19 april, 19.00 uur
Poparts Festival,
Theater Bellevue, Amsterdam
Koop kaarten

Onbekend Land
20 mei, 18.00 uur
Biennale Internationale des arts de la marionnette, Parijs
Koop kaarten

Onbekend Land
21 mei, 15.30 uur
Biennale Internationale des arts de la marionnette, Parijs
Koop kaarten

Zitten op een echte Houten Huis tribune!

Mede mogelijk gemaakt door Stichting Beringer Hazewinkel en Emmapleinfoundation Lees meer...

Avondvoorstelling Onbekend Land 25-2 in het Grand Theatre gecanceld

Helaas is de avondvoorstelling op 25 feb. gecanceld. De middagvoorstellingen op zaterdag 25 en zondag 26 feb. gaan wel gewoon door! Lees meer...

Over Ons

Het Houten Huis is het beeldend muziektheatergezelschap van het Noorden. Vanuit Groningen maken we voorstellingen die door het hele land én tot ver over de grens te zien zijn.

Ons huis staat symbool voor het leven, waar soms ook iets piept en kraakt of een onverwachte gast langskomt. Altijd zijn we aan het timmeren en schuren aan verhalen, verbeelding en muzikaliteit.

Overdag spelen we voor schoolklassen, van kleuter tot puber. Maar als ‘s avonds volwassenen met hetzelfde ongeloof de zaal uitkomen, blijkt dat ontroering en fantasie geen leeftijdsgrens kennen…

Welkom in ons huis, 
Het Houten Huis.

 

DAGELIJKSE HELDEN

Met humor en poëzie tonen we de imperfectie van het leven, dat wat van binnen wringt. Op het toneel staan helden uit het dagelijks bestaan, worstelend met hun angsten en verlangens. Hun innerlijke strijd geven we vorm met livemuziek, fysiek spel en indringende beelden.

We nemen je mee naar een wereld waar pijn, humor en schoonheid naast elkaar kunnen bestaan. Een hoopvolle wereld waar het de onvolmaakte held uiteindelijk lukt om boven zichzelf uit te stijgen.

 

HOOGGEËERD PUBLIEK

We spelen niet alleen voor, maar ook mét het publiek. Rond een voorstelling bieden we educatieve activiteiten aan waarmee we op een speelse, filosofische wijze de thematiek verdiepen.

We stimuleren jong en oud om na te denken over zichzelf, over anderen en over de wereld. Ook met educatieprojecten die niet aan een voorstelling gekoppeld zijn, tonen we de grenzeloze mogelijkheden van verbeelding.

 

IN HUIS

Het kernteam bestaat uit artistiek leider Elien van den Hoek, zakelijk leider & artistiek coördinator David van Griethuysen, muzikant & componist Martin Franke en actrice & theatermaker Inez de Bruijn. 

De afgelopen jaren hebben we ons weten te omringen met getalenteerde (mime)spelers, muzikanten, theatermakers, educatie- / marketing- /en productiemedewerkers, technici, vormgevers, zakelijke partners, bestuursleden én vrijwilligers. De liefde voor beeldend (muziek)theater en de gedrevenheid om het onmogelijke mogelijk te maken, bindt ons.

Het Houten Huis speelt voorstellingen in het theater of  op festivals  in binnen- en buitenland en won hiermee verschillende prijzen.

 

logo zilveren krekel

Hotel Perdu won in 2014 de Zilveren Krekel voor  'meest indrukwekkende productie'.
"Elien van den Hoek heeft (wederom) een ontroerende voorstelling gemaakt met rijke fantasie, glorieuze beelden, woordeloze poëzie en wonderschone (live) muziek. Multi-instrumentalist Martin Franke vormt het kloppend en rinkelende hart van deze warmbloedige, surrealistische voorstelling.”
- de VSCD jury -

logo zapp

Hotel Perdu won de Zapp Theaterprijs 2014 voor 'leukste voorstelling van het jaar'.
"Ik kies Hotel Perdu omdat het mooie muziek en hele bijzondere instrumenten gebruikt. Het decor is heel mooi en het is ook heel grappig, lief en vrolijk."

- Dakar (9 jaar) Zapp kinderjury -

Eerder werden Adios (2011) en Draak in Huis (2013) genomineerd voor de Zapp Theaterprijs

logo gouden krekel

Adios won in 2011 de Gouden Krekel voor 'meest indrukwekkende productie'.
"Wonderschoon is de muziek, ontroerend het breekbare spel, trefzeker en verfijnd de regie vol ingenieuze, humorvolle vondsten. Een voorstelling die het publiek tot tranen toe roert." 
- De VSCD jury -

logo zilveren krekel

Componist Martin Franke won in 2011 een Zilveren Krekel voor zijn muzikale bijdrage aan de voorstellingen Beet! en Adios.
“Telkens opnieuw verrast Franke door een grote diversiteit in klank en kleur en zijn haarfijne gevoel voor wat een voorstelling muzikaal nodig heeft. Zijn aanwezigheid op het toneel is even opvallend als vanzelfsprekend.”
- De VSCD jury -

logo

            Vuurtoren Wacht nominatie Victor Award 2006  - IPAY, (Cleveland USA)

 

 

 
DE PERS OVER HET HOUTEN HUIS

 

Onbekend Land (2016)

-De Volkskrant ****

"Onbekend Land is een muzikale, poëtische voorstelling waarbij kinderen zich makkelijk kunnen verplaatsen in het hoofd van een ontheemd iemand." -

-Het Parool ****

Onbekend Land vertelt met rake beelden en muziek vol gevoel een dreigend sprookje, dat weliswaar gelukkig eindigt, maar waarvan vooral een gevoel van onveiligheid en vervreemding blijft hangen."-

 -Theaterkrant ****

“Alles leeft, beweegt en maakt geluid in Onbekend land. Het decor komt tot leven en de muren van het huis vouwen zich in een origami-achtige vorm om tot troostende witte wezens. De muziek van Radek Fedyk, Martin Franke en Raimund Gross stuwt de voorstelling in een hoog tempo voort.”

 -8Weekly ****

"Onbekend Land pakt juist in de lichtheid van een kindervoorstelling het volwassen publiek bij de lurven. In alle ontwapening raakt de voorstelling je recht in het hart."

 -Theaterkrant ****

“Eigenlijk is Onbekend land een leeftijdloze voorstelling die voor volwassenen niet minder enerverend is.”

 -Leeuwarder Courant./Dagblad van het Noorden ***

“De vormtaal van Onbekend Land is oogstrelend. Er is ontzettend veel te beleven, je blijft maar kijken en wordt steeds verrast door vormgeving of muziek."

 -Lofotposten, Norway

“The performance Unknown Land used a simple and pure scenery, but also very complex and sometimes brutal soundscapes, to tell us an universal story about disaster and perhaps rescue. The story was told by an efficient use of both humor and ‘big emotions’.”

 -Vluchtelingen uit Noorwegen over Onbekend Land

“The story touched my heart, because it was MY story”. - Abdullatif, vluchteling uit Syrië

“This is a story of all refugees, about difficulties with language and about not to understand the society. It is an important story to present. Because maybe not everybody knows how it is. - Feras, vluchteling uit Syrië

 

Muziek van Beneden (2015)

-Dagblad van het Noorden *****

Wat een schoonheid, wat een meerlagigheid, wat een poëzie en vooral: wat een liefdevol precisiewerk. Over alles is nagedacht, ieder detail klopt, ieder scènebeeld is een schilderijtje op zich."

"De gedreven jonge makers van Het Houten Huis blijven in Muziek van Beneden hun magisch-muzikale-nostalgische stijl trouw, maar overtreffen zich in deze voorstelling wat betreft timing, actie en gedetailleerdheid. Niet te missen, dit theaterseizoen.” - Kirsten van Santen)

 -Volkskrant ****

''Een lawaaiig leven van alledag, maar dan dichterlijk absurd opgetild in een fraai ritme van prachtige beeldpoëzie. Muziek van Beneden oogt als een op muziek gezette film van Alex van Warmerdam, maar voelt warmer.'' - Annette Embrechts

 -Theaterkrant***

“Voor het zover is hebben we al intens kunnen genieten van Radek Fedyk, de muzikale duizendpoot die het winkeltje bestiert. (…) Elke ochtend blaast hij het straatje met een serenade nieuw leven in en voortdurend ontlokt hij aan al zijn instrumenten de prachtigste melodieën.

-Luk Verpalen

 

Hotel Perdu (2013)

-VCSD jury Gouden Krekel

Elien van den Hoek heeft (wederom) een ontroerende voorstelling gemaakt met rijke fantasie, glorieuze beelden, woordeloze poëzie en wonderschone (live)muziek. Multi-instrumentalist Martin Franke vormt het kloppend en rinkelende hart van deze warmbloedige, surrealistische voorstelling.

-Volkskrant ****

Het mooist is echter geluidskunstenaar Martin Franke (...) Als de geduldige en gastvrije portier van een hotel voor 'verloren mensen en verweesde objecten' bezorgt hij dolende creaturen en verkwikkende nacht én onttrekt hij een magisch geluidsdecor aan nostalgische bureauspullen, zoals een niet- en typmachine, een datumstempel en een wachtbelletje."

-Dagblad van het Noorden ****

Het hotel biedt een warm onderdak aan mensen en spullen die door het leven zijn aangetast of afgedankt. De lobby waarin alles zich afspeelt is een lust voor het oog. Prachtdecor.

- Cultuurbarbaartjes (Pippa 8 jaar)

Het is grappig en ook serieus, ik geef het geheel een 10”

-De Groene Amsterdammer

Dit uur toneelmagie voor mensenkinderen van 6 tot 86 jaar, is gemaakt met precisie, verbeeldingskracht en ambachtelijkheid.

Een gelukkigmakend ik-weet-niet-waar-ik-kijken-moet uur vol met aanraakbare dromenstof.

*Draak in Huis (2012)

-NRC  ****

De poëtische gelaagdheid van Het Houten Huis is zeldzaam. Dit jonge gezelschap ontwikkelde een wonderschone visuele theaterstijl.  

Een delicate mix van ouderwets schaduwspel, eenvoudige tekeningetjes, oogverblindende kostuums, groteske maskers en ontwapenend spel des te meer.

briljante versmelting van een feeëriek sprookje en een surrealistische revue.

Deze uitlopende elementen worden door de regisseur met intuïtieve precisie ingezet om een verhaal te vertellen over het eenzame verdriet om een afwezige moeder. De filmische muziek geeft het een even hoopvol als mysterieus karakter.

-TheaterJournaal
je bent als toeschouwer direct deel van de fantasiewereld  ... ‘Draak in huis’ neemt je mee naar verre oorden, maar zorgt er ook voor dat je weer veilig terugkeert in de realiteit.
De voorstelling swingt, ... de deuntjes blijven hangen en alleen al voor de muziek zou het het waard zijn om de voorstelling nogmaals te zien.

-Theaterkrant ****
de poëtische symboliek die Van der Hoek consequent inzet, geeft  diepgang en zorgt dat alle emoties ten slotte prima op hun plaats vallen. Draak in huis jongleert met extreme theatrale elementen, maar vliegt nergens uit de bocht. Verdraaid knap is dat.

-De Volkskrant ***

Het Houten Huis heeft patent op poëtische voorstellingen waarin de fantasiewereld beeldend wordt ingezet (…) sferische muziek die alle gevoelens van grond- en boventonen voorziet.

-NRC top 5 `De beste kunst van het jaar 2012’

Een ongewone, muzikale beeldenrijkdom die woordeloos de kern van onze diepste gevoelens en verlangens grijpt.

 

*Droogland (2012)

-Dagblad van het Noorden: De voorstelling Droogland duurt 25 minuten. Ook wel eens lekker. Van die 25 minuten is elke seconde raak. … Het Houten Huis, van artistiek leider en regisseur Elien van den Hoek, slaagt er elke keer weer in om zonder woorden een pracht verhaal te vertellen, verpakt in fijne muziek. … Ontroerend mooi, of je nou 11, 25, 56, of 100 bent.

-Telefgraaf: Absurdistisch … tegelijkertijd zeer ontroerend

-Theaterkrant: De meest verrassende parel uit deze mysterieketting is de voorstelling Droogland. In eenvoudige en sterke beelden ontspint zich een liefdevol verhaal.

Bijzonder element is de live gesamplede blaasmuziek van Radek Fydek. Indrukwekkend zijn ook de prachtige en zeer expressieve geitenmaskers.

Een krachtige voorstelling die een waar Oerolgevoel oproept.”

 

-Leeuwarder Courant: wat een schoonheid, wat een verfijning, wat een oog voor detail in dit enigszins wrange sprookje. Hier is maar een woord voor: lief. Je komt er gestrekt bij vandaan.

 

*Beet! (2011)

-NRC*****:Beet! is hartverwarmend, creatief tot in de kleinste details en onweerstaanbaar grappig. 

-Volkskrant****: De kracht van Het Houten Huis ligt in een onuitputtelijke creativiteit om de wonderlijke scènes organisch en logisch te voorschijn te toveren.

-Elsevier:Beet! is een prachtig dromerig verhaal, dat elk moment dreigt te ontaarden in een nachtmerrie.(...) een knappe voorstelling over de angst te mislukken.

 -Zilveren  Krekel ‘Prijs voor meest indrukwekkende podiumprestatie 2010-2011’voor Martin Franke (muzikant/componist van Het Houten Huis: Adios én Beet!).

De jury: “De meeslepende en betoverende kwaliteit van deze voorstellingen kwam mede voor rekening van zijn sprankelende muziek. Telkens opnieuw verrast hij door een grote diversiteit in klank en kleur en zijn haarfijne gevoel voor wat een voorstelling muzikaal nodig heeft. Zijn aanwezigheid op het toneel is even opvallend als vanzelfsprekend.”

 

*Adios(2010)

-De Gouden Krekel prijsvoor de meest indrukwekkende productie 2010- 2011’.

De jury: “Alles klopt aan de voorstelling. Wonderschoon is de muziek, ontroerend het breekbare spel, trefzeker en verfijnd de regie vol ingenieuze, humorvolle vondsten. Adios brengt een ontroerende blik op afscheid, met prachtig poppenspel. Een voorstelling die het publiek tot tranen toe roert.”

-Volkskrant: Troostrijke, poëtische voorstelling Adios

-Noord Holland Dagblad: Alles valt op zijn plek in poëtisch Adios... Zorgvuldig gecomponeerde ode aan de liefde in beeld en geluid

 

*Spruit (2010)

-Trouw: Verrassend sprookje ‘Spruit’ laat alle kinderen klappen. Vurige dans... krachtige mimespeelster Marica Bujáki vult de hele zaal met haar verschijning. Bujáki is de ster van de voorstelling en neemt het jonge publiek moeiteloos voor zich in.

-Telegraaf: Swingen rond een uitkijkhut...overtuigend toneelspel... steengoed ensemble ... een vrolijk makende voorstelling.

-Volkskrant:  Volop sfeer... zo fris en zwierig ... dat zelfs de schapenwol lijkt te willen dansen.

 

*Keerpunt (2008)

- Theater Centraal: De choreografieën doen denken aan die van danstheaterstukken zoals die van Pina Bausch... Komisch aandoenlijk en hartverscheurend tegelijkertijd.

- Telegraaf:  Poëtische dwaaltocht door Centaal Station … aan het eind ontwaak je uit een dromerige roes die deze ontdekkingstocht met zich mee brengt

 

*Verknipte Zangeres(2008)

- NRC: Hartverwarmend door de inventieve uitwerking ...  Dankzij haar sprankelende, veelal  lichamelijke expressiviteit weet Van den Hoek je moeiteloos mee te voeren

 

*In een land hier (2007):

- TheaterCentraal:  Met deze verbale Droste-effecten blijft Van den Hoek het publiek steeds een stap voor... Het publiek heeft wat om over na te denken na een indrukwekkend uurtje                

 

*Wat heb je grote ogen (2006)

- Trouw: Je valt van de ene verbazing in de andere ...’Wat heb je grote Ogen’ zet de hele omgeving in een theatraal licht.

 - Volkskrant: Een slimme, intrigerende combinatie van beeldend, fysiek theater en spitsvondig werken op locatie.

 

*Vuurtoren Wacht (2006)

-NRC: lieve voorstelling ... bijzonder door de speelse uitwerking

- Parool: Prachtig om te zien hoe expressief Van den Hoek kan zijn met alleen haar bovenlijf ...  Een pareltje van een voorstelling.                                                                                              

 

*Fertilitas(2006)

-Theater Centraal: Klein, fijn en ontroerend. Met Fertilitas voegt de jonge regisseuse weer een juweeltje toe aan haar –godzijdank- snel groeiende oeuvre.

 

*Pierrot aan de Lantaarn

-Straatheaternet: Ondanks het droevige thema, verschijnt er regelmatig een lach op je gezicht.

 

*Korte Termijn Geluk (2005, remake 2008)

- Parool (2008):  Charmante metafoor voor het wij/zij denken in de vissenkom die Nederland heet

- NRC(2005): Charmante voorstelling ... als goudvis zijn de dames ontwapenend, zelfs zonder dat er water aan te pas komt.

- Dagblad van het Noorden(2005):  Een genadeloze aanval op de vertrutting. Geestig, scherpzinnig, doeltreffend.

 

*Altijd Weer (2004 - remake 2012)

- Trouw: Geestige mimevoorstelling … ‘Altijd Weer’ smaakt naar meer.                                               

- Telegraaf: Twee talenten die beschikken over fabelachtige mimische gaven, timing en slapstick ... Een hartveroverende tragikomedie.

-Volkskrant: aandoenlijke mimevoorstelling van dit nostalgische, hilarische en universele gegeven… woordeloze hilariteit van brommende, pruttelende, donderende en hagelende geluiden.

- Dagblad van het Noorden(2003): Er valt veel te lachen om de slapstickachtige elementen, maar er spelen ook onderhuidse geheimen mee en onvermoede verlangens. Melancholie voert de boventoon, prachtig ondersteund door accordeon en klarinet. In de gaten houden dus, die Van den Hoek. 

 

*Hoog Bezoek (2003)

- Trouw (2009): sfeervol ... balanceert ontroerend tussen hoop en wanhoop ... een juweeltje

- NRC Handelsblad(2003): Regisseuse Elien van den Hoek buit de vervreemding mooi uit. Lieftallig begint het ... maar dan slaat de huiver toe

 

*Echte vrouwen joggen in regenpak (2001)

- Parool:  Ijzingwekkend maakt Elien van den Hoek korte metten met de geluidsoverlast op het podium. Het krankzinnige basisidee wordt consequent uitgewerkt en dat levert een oergeestige ... voorstelling op.