Muziek van Beneden
14 apr - 15.00 uur
Tweetakt (Podium Hoge Woerd), De Meern
Koop kaarten

Muziek van Beneden
14 apr - 15.00 uur
Poparts (Theater Bellevue), Amsterdam
Koop kaarten

Recensies

 

*

ONBEKEND LAND (2016)

-De Volkskrant ****

-Theaterkrant ****

-Het Parool ****

Onbekend Land vertelt met rake beelden en muziek vol gevoel een dreigend sprookje, dat weliswaar gelukkig eindigt, maar waarvan vooral een gevoel van onveiligheid en vervreemding blijft hangen."-

-8Weekly ****

"Onbekend Land pakt juist in de lichtheid van een kindervoorstelling het volwassen publiek bij de lurven. In alle ontwapening raakt de voorstelling je recht in het hart."

-Vluchtelingen uit Noorwegen over Onbekend Land:

“The story touched my heart, because it was MY story” - Abdullatif, vluchteling uit Syrië

“This is a story of all refugees, about difficulties with language and about not to understand the society. It is an important story to present. Because maybe not everybody knows how it is. - Feras, vluchteling uit Syrië

 

*

KIEMKRACHT (2016) - gastregie: Gienke Deuten

- Dagblad van het Noorden

Met Kiemkracht (...) heeft Het Houten Huis weer zo'n juweel afgeleverd.

- Friesch Dagblad

De wereld gaat ten onder, maar dankzij de PeerGrouP en Het Houten Huis wordt deze harde realiteit een hilarisch en hartverwarmend verhaal.

- De Volkskrant ***

Het Houten Huis maakt met PeerGrouP en Gouden Haas een hilarisch mimespektakel van een op knappen staande zaadbank op Spitsbergen

 

*

MUZIEK VAN BENEDEN (2015)

-Dagblad van het Noorden *****

Wat een schoonheid, wat een meerlagigheid, wat een poëzie en vooral: wat een liefdevol precisiewerk. Over alles is nagedacht, ieder detail klopt, ieder scènebeeld is een schilderijtje op zich."

"De gedreven jonge makers van Het Houten Huis blijven in Muziek van Beneden hun magisch-muzikale-nostalgische stijl trouw, maar overtreffen zich in deze voorstelling wat betreft timing, actie en gedetailleerdheid. Niet te missen, dit theaterseizoen.” - Kirsten van Santen)

-Volkskrant ****

''Een lawaaiig leven van alledag, maar dan dichterlijk absurd opgetild in een fraai ritme van prachtige beeldpoëzie. Muziek van Beneden oogt als een op muziek gezette film van Alex van Warmerdam, maar voelt warmer.'' - Annette Embrechts

 

*

CURVE (2014) - regie: Boukje Schweigman

Volkskrant ****

Theaterkrant ****

Scenes.nu ****

Trouw****

‘De samenwerking tussen theatermaker Boukje Schweigman, kunstenaar Cocky Eek en geluidsontwerper Martin Franke is in meer opzichten een gelaagde compositie/installatie geworden.’

 

*

HOTEL PERDU (2013)

-Volkskrant ****

-Dagblad van het Noorden ****

-Bekroond met de Zapp Theaterprijs

-VCSD jury Gouden Krekel:

Elien van den Hoek heeft (wederom) een ontroerende voorstelling gemaakt met rijke fantasie, glorieuze beelden, woordeloze poëzie en wonderschone (live)muziek. Multi-instrumentalist Martin Franke vormt het kloppend en rinkelende hart van deze warmbloedige, surrealistische voorstelling.

-De Groene Amsterdammer

Dit uur toneelmagie voor mensenkinderen van 6 tot 86 jaar, is gemaakt met precisie, verbeeldingskracht en ambachtelijkheid.

Een gelukkigmakend ik-weet-niet-waar-ik-kijken-moet uur vol met aanraakbare dromenstof.

 

*

DRAAK IN HUIS (2012)

-NRC  ****

De poëtische gelaagdheid van Het Houten Huis is zeldzaam. Dit jonge gezelschap ontwikkelde een wonderschone visuele theaterstijl.  

Een delicate mix van ouderwets schaduwspel, eenvoudige tekeningetjes, oogverblindende kostuums, groteske maskers en ontwapenend spel des te meer.

Briljante versmelting van een feeëriek sprookje en een surrealistische revue.

Deze uitlopende elementen worden door de regisseur met intuïtieve precisie ingezet om een verhaal te vertellen over het eenzame verdriet om een afwezige moeder. De filmische muziek geeft het een even hoopvol als mysterieus karakter.

-Theaterkrant ****
de poëtische symboliek die Van der Hoek consequent inzet, geeft  diepgang en zorgt dat alle emoties ten slotte prima op hun plaats vallen. Draak in huis jongleert met extreme theatrale elementen, maar vliegt nergens uit de bocht. Verdraaid knap is dat.

-NRC top 5 `De beste kunst van het jaar 2012’

Een ongewone, muzikale beeldenrijkdom die woordeloos de kern van onze diepste gevoelens en verlangens grijpt.

 

*

DROOGLAND (2012)

-Dagblad van het Noorden: De voorstelling Droogland duurt 25 minuten. Ook wel eens lekker. Van die 25 minuten is elke seconde raak. … Het Houten Huis, van artistiek leider en regisseur Elien van den Hoek, slaagt er elke keer weer in om zonder woorden een pracht verhaal te vertellen, verpakt in fijne muziek. … Ontroerend mooi, of je nou 11, 25, 56, of 100 bent.

-Theaterkrant: De meest verrassende parel uit deze mysterieketting is de voorstelling Droogland. In eenvoudige en sterke beelden ontspint zich een liefdevol verhaal.

Bijzonder element is de live gesamplede blaasmuziek van Radek Fydek. Indrukwekkend zijn ook de prachtige en zeer expressieve geitenmaskers.

Een krachtige voorstelling die een waar Oerolgevoel oproept.”

-Leeuwarder Courant: wat een schoonheid, wat een verfijning, wat een oog voor detail in dit enigszins wrange sprookje. Hier is maar een woord voor: lief. Je komt er gestrekt bij vandaan.

 

*

BEET! (2011)

-NRC*****:Beet! is hartverwarmend, creatief tot in de kleinste details en onweerstaanbaar grappig.

-Volkskrant****: De kracht van Het Houten Huis ligt in een onuitputtelijke creativiteit om de wonderlijke scènes organisch en logisch te voorschijn te toveren.

-Elsevier:Beet! is een prachtig dromerig verhaal, dat elk moment dreigt te ontaarden in een nachtmerrie.(...) een knappe voorstelling over de angst te mislukken.

-Zilveren  Krekel ‘Prijs voor meest indrukwekkende podiumprestatie 2010-2011’ voor Martin Franke (muzikant/componist van Het Houten Huis: Adios én Beet!).

De jury: “De meeslepende en betoverende kwaliteit van deze voorstellingen kwam mede voor rekening van zijn sprankelende muziek. Telkens opnieuw verrast hij door een grote diversiteit in klank en kleur en zijn haarfijne gevoel voor wat een voorstelling muzikaal nodig heeft. Zijn aanwezigheid op het toneel is even opvallend als vanzelfsprekend.”

 

*

ADIOS (2010)

- Gouden Krekel 2011 prijs voor de meest indrukwekkende productie'.

VSCD jury: “Alles klopt aan de voorstelling. Wonderschoon is de muziek, ontroerend het breekbare spel, trefzeker en verfijnd de regie vol ingenieuze, humorvolle vondsten. Adios brengt een ontroerende blik op afscheid, met prachtig poppenspel. Een voorstelling die het publiek tot tranen toe roert.”

-Volkskrant: "Troostrijke, poëtische voorstelling"

-Noord Hollands Dagblad: "Alles valt op zijn plek in poëtisch Adios... Zorgvuldig gecomponeerde ode aan de liefde in beeld en geluid."

 

*

SPRUIT (2010)

-Trouw: Verrassend sprookje ‘Spruit’ laat alle kinderen klappen. Vurige dans... krachtige mimespeelster Marica Bujáki vult de hele zaal met haar verschijning. Bujáki is de ster van de voorstelling en neemt het jonge publiek moeiteloos voor zich in.

-Telegraaf: Swingen rond een uitkijkhut...overtuigend toneelspel... steengoed ensemble ... een vrolijk makende voorstelling.

-Volkskrant:  Volop sfeer... zo fris en zwierig ... dat zelfs de schapenwol lijkt te willen dansen.

 

*

KEERPUNT (2008)

- Theater Centraal: De choreografieën doen denken aan die van danstheaterstukken zoals die van Pina Bausch... Komisch aandoenlijk en hartverscheurend tegelijkertijd.

- Telegraaf:  Poëtische dwaaltocht door Centaal Station … aan het eind ontwaak je uit een dromerige roes die deze ontdekkingstocht met zich mee brengt

 

*

VERKNIPTE ZANGERES (2008)

- NRC: Hartverwarmend door de inventieve uitwerking ...  Dankzij haar sprankelende, veelal  lichamelijke expressiviteit weet Van den Hoek je moeiteloos mee te voeren

 

*

IN EEN LAND HIER (2007):

- TheaterCentraal:  Met deze verbale Droste-effecten blijft Van den Hoek het publiek steeds een stap voor... Het publiek heeft wat om over na te denken na een indrukwekkend uurtje                

 

*

WAT HEB JE GROTE OGEN (2006)

- Trouw: Je valt van de ene verbazing in de andere ...’Wat heb je grote Ogen’ zet de hele omgeving in een theatraal licht.

- Volkskrant: Een slimme, intrigerende combinatie van beeldend, fysiek theater en spitsvondig werken op locatie.

 

*

VUURTOREN WACHT (2006)

-NRC: lieve voorstelling ... bijzonder door de speelse uitwerking

-Parool: Prachtig om te zien hoe expressief Van den Hoek kan zijn met alleen haar bovenlijf ...  Een pareltje van een voorstelling.                                                                                              

 

*

FERTILITAS (2005)

-Theater Centraal: Klein, fijn en ontroerend. Met Fertilitas voegt de jonge regisseuse weer een juweeltje toe aan haar –godzijdank- snel groeiende oeuvre.

 

*

PIERROT AAN DE LANTAARN (2005)

-Straatheaternet: Ondanks het droevige thema, verschijnt er regelmatig een lach op je gezicht.

 

*

KORTE TERMIJN GELUK (2005, remake 2008)

- Parool (2008):  Charmante metafoor voor het wij/zij denken in de vissenkom die Nederland heet

- NRC (2005): Charmante voorstelling ... als goudvis zijn de dames ontwapenend, zelfs zonder dat er water aan te pas komt.

- Dagblad van het Noorden (2005):  Een genadeloze aanval op de vertrutting. Geestig, scherpzinnig, doeltreffend.

 

*

ALTIJD WEER (2004 - remake 2012)

- Trouw: Geestige mimevoorstelling … ‘Altijd Weer’ smaakt naar meer.                                            

- Telegraaf: Twee talenten die beschikken over fabelachtige mimische gaven, timing en slapstick ... Een hartveroverende tragikomedie.

-Volkskrant: aandoenlijke mimevoorstelling van dit nostalgische, hilarische en universele gegeven… woordeloze hilariteit van brommende, pruttelende, donderende en hagelende geluiden.

 

*

HOOG BEZOEK (2003)

- Trouw (2009): sfeervol ... balanceert ontroerend tussen hoop en wanhoop ... een juweeltje

- NRC Handelsblad (2003): Regisseuse Elien van den Hoek buit de vervreemding mooi uit. Lieftallig begint het ... maar dan slaat de huiver toe

- Dagblad van het Noorden (2003): Er valt veel te lachen om de slapstickachtige elementen, maar er spelen ook onderhuidse geheimen mee en onvermoede verlangens. Melancholie voert de boventoon, prachtig ondersteund door accordeon en klarinet. In de gaten houden dus, die Van den Hoek.

 

*

ECHTE VROUWEN JOGGEN IN REGENPAK (2001)

- Parool:  Ijzingwekkend maakt Elien van den Hoek korte metten met de geluidsoverlast op het podium. Het krankzinnige basisidee wordt consequent uitgewerkt en dat levert een oergeestige ... voorstelling op.